Bővebb leírás
Tukacs Tamás könyve a klasszikus modernizmus utáni évtized, az 1930-as évek brit regényirodalmával foglalkozik, amely a magyar irodalmi köztudatban annak ellenére mindmáig viszonylag kevés figyelmet kapott, hogy az utóbbi évtizedek angol nyelvű irodalomtörténet-írásában központi helyre került. Az elemzések középpontjában három emlékezet-probléma, a trauma, a melankólia és a nosztalgia áll, s a könyv Proust regényfolyamát felidéző címe arra utal, hogy az átpolitizált, válságoktól terhes harmincas években a magas modernizmushoz képest alapvetően változtak meg a személyes és kollektív emlékezet stratégiái: a magas modernizmus alapvetően epifánikus, transzcendentális, szimbolikus és metafora-alapú ,,megváltó" prousti emlékezés-felfogásának helyét a késő modernizmus korszakában elsősorban az emlékezés revelatív jellegét tagadó, metonimikus és allegorizáló emlékezés veszi át. A könyv - magyarul elsőként - áttekintést nyújt a korszak regényirodalmáról általában, és hosszabb-rövidebb elemző fejezetekben foglalkozik az évtized jelentős íróinak prózájával: Henry Green, Christopher Isherwood és James Hilton 1930-as évekbeli regényeivel, valamint Graham Greene, Daphne du Maurier, George Orwell, Anthony Powell, J. B. Priestley és Evelyn Waugh egyes műveivel. Tukacs Tamás (1979-) a Nyíregyházi Főiskola Angol Nyelv és Kultúra Tanszékének adjunktusa. Doktori fokozatot 2010-ben szerzett a Debreceni Egyetemen. Kutatási területe az angol modernista regény, különösen a harmincas-negyvenes években, valamint a skót irodalom és kultúra. Megjelent kötetei: Uniótól unióig: Skócia az Egyesült Királyságban és az egyesült Európában (2009), A Basic Introduction to the History of the British Novel for B. A. Students of English (2013) és "Our Mutual Friend": New Perspectives in Dickens Studies (szerkesztő, 2013) (mindhárom: Nyíregyháza, Bessenyei Könyvkiadó).