Egyre nagyobb érdeklődéssel fordul a tudomány, az oktatás és a köznapi ember is a tehetség kérdésköre felé. Egyre többen ismerik fel, érzik meg, hogy a társadalmi változások felgyorsulásával a régen jól működő megoldások gyakran már nem felelnek meg az újabb és újabb kihívásoknak. Világszerte felértékelődnek az új utat keresők és találók, valamint a csúcsteljesítmények. Ugyanakkor a tehetség, a kiemelkedő alkotóképesség zavaró is lehet másságával, eltérő útjaival. A tehetség távolról sem azonos a viszonylag könnyen azonosítható és megérthető magas intelligenciával, inkább valamiféle gondolkodási és viselkedési mód, amely alkalmas új utak, új megoldások és új világok megtalálására. Ahhoz, hogy minél több tehetség tudja képességeit teljesítménybe fordítani, megfelelő környezetre van szükség. Ennek egyik lényeges eleme a tehetséggondozás, amihez pedig hozzáértő szakemberekre van szükség. A kötet célja a tehetségkutatás területén elért eredmények ismertetése, a különböző nézetek és irányzatok, vizsgálati eredmények tárgyszerű leírása. Azoknak a szakembereknek, diákoknak és érdeklődőknek készült, akik a tehetség témájában mélyebb, rendszerezett ismereteket kívánnak szerezni.