AJÁNLÁS (Forray R. Katalin) |
9 |
|
|
1. BEVEZETŐ |
11 |
1.1. A cigányok elnevezései |
13 |
1.2. Cigányok Európában |
14 |
1.3. A cigányok lélekszámának megállapítására vonatkozó adatok |
14 |
1.4. A magyarországi cigány csoportok |
18 |
1.5. A magyarországi cigányok területi megoszlása |
19 |
|
|
2. A MAGYARORSZÁGI BEÁSOK |
21 |
2.1.Múltjuk |
21 |
2.2. Kultúrájuk |
21 |
2.2.1 Iskolázottságuk |
23 |
2.2.2. Táplálkozásuk |
24 |
2.2.3. Öltözködésük |
24 |
2.2.4. Vallásuk |
24 |
2.2.5. Életkoruk, egészégi állapotuk, családi kötődésük |
25 |
|
|
3. A BEÁS NYELV HELYZETE |
26 |
3. 1. A beás nyelv helye a cigány nyelvek között |
26 |
3.2. A beás nyelv és a diglosszia |
27 |
3.3. A beás nyelv leírására irányuló törekvések |
28 |
3.3.1. A beás nyelv átírásával kapcsolatos problémák |
30 |
3.3.2. A magánhangzók táblázata |
31 |
3.3.3. A mássalhangzók táblázatai |
32 |
|
|
4. A BEÁS NYELVÉSZETI ÉS NYELVHASZNÁLATI KUTATÁSOK |
33 |
4.1. A beás nyelvvel foglalkozó korábbi szociolingvisztikai kutatásokról |
33 |
4.1.1. A beás nyelv állapotáról szóló kutatás |
33 |
4.1.2. A kutatás eredményei |
37 |
4.2. További vizsgálatok a beás nyelvről |
45 |
4.3. A beás nyelv szociolingvisztikai vizsgálatáról |
46 |
4.3.1. A vizsgálat helyszínéről: Mánfa bemutatása |
46 |
4.3.2. A kutatás tárgya és céljai |
47 |
4.3.3. A kutatás módszerei |
49 |
4.3.4. A vizsgálati minta |
50 |
|
|
5. AZ EMPÍRIKUS ADATOK ELEMZÉSE |
52 |
5.1. Nyelvválasztás |
52 |
5.1.1. Az életkor és a nem hatása a nyelvválasztásra |
52 |
5.1.2. Nyelvválasztás a különböző családtagokkal |
55 |
5.1.3. A nyelvválasztást befolyásoló tényezők |
57 |
5.1.3.1. Az iskolázottság |
57 |
5.1.3.2. A vallásgyakorlás . |
58 |
5.1.3.3. A házastárs nemzetisége . |
59 |
5.1.3.4. A nemzetiségi identitás hatása a nyelvválasztásra . |
60 |
5.2. Nyelvtudás .. |
66 |
5.2.1. Az életkor hatása a nyelvtudásra .. |
67 |
5.2.2. Az adatközlők román nyelvtudása .. |
68 |
5.2.3. Az adatközlők magyar nyelvtudása |
69 |
5.2.4. A nemek és a nyelvtudás kapcsolata |
70 |
5.2.5. Az iskolázottság hatása a nyelvtudásra |
70 |
5.2.6. A szülők nemzetisége és a nyelvtudás . |
71 |
5.2.7. Összefüggés a nyelvi és nemzetiségi identitás és a nyelvtudás között .. |
71 |
5.3. Nyelvi attitűdök: az anyanyelven belüli változatok és a többségi nyelv használata . |
72 |
5.3.1. Az életkor hatása a nyelvi attitűdökre .. |
72 |
5.3.2. Összefüggés az identitás és a nyelvi attitűdök között |
75 |
5.4. Nyelvi attitűdök: a nyelvmegtartással/ nyelvcserével/ nyelvtudással kapcsolatos attitűdök |
76 |
5.4.1. Az életkor hatása a nyelvtudással kapcsolatos attitűdökre |
76 |
5.4.2. Az életkor hatása a nyelvmegtartással kapcsolatos attitűdökre |
76 |
5.5. Kisebbségi és többségi sztereotípiák és előítéletek |
78 |
5.6. Etnikai identitás |
79 |
|
|
6. A SZOCIOLINGVISZTIKAI KUTATÁS ÖSSZEGZÉSE |
81 |
|
|
7. A BEÁS NYELV OKTATÁSA |
85 |
7. 1. Oktatáspolitikai helyzetkép |
85 |
7. 2. A cigány nyelvek oktatásának jogszabályi háttere .. |
86 |
7.2.1. A jogszabályi háttér 2003-ig |
86 |
7.2.2. A közoktatási törvény 2003-as évi változásai |
88 |
7.3. A beás nyelvi követelményrendszer |
90 |
7.4. A beás nyelv jelenlegi oktatásának felmérése, helyzetleírása és értékelése |
91 |
7.4.1. A felmérés eredményeinek ismertetése |
93 |
7.5. A beás nyelv a felsőoktatásban |
105 |
7.6. A romológiai tárgyú felsőoktatási programok tartalmának összefoglalása és értékelése |
105 |
7.7. Beás nyelv a tudományos kutatásban |
108 |
7.8. Nyelvvizsgáztatás |
108 |
|
|
8. AZ OKTATÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A KÖZÉS FELSŐOKTATÁSBAN |
108 |
|
|
9. ÖSSZEGZÉS |
112 |
|
|
10. IRODALOM |
116 |
|
|
11. FORRÁSOK |
123 |
|
|
12. TÁBLÁZATOK JEGYZÉKE |
125 |
|
|
13. ÁBRÁK JEGYZÉKE |
126 |
|
|
14. MELLÉKLETEK |
127 |
1.sz. melléklet: Az indoeurópai nyelvcsalád nyelvei |
127 |
2.sz. melléklet: A magyarországi cigányok nyelvi csoportjai |
128 |
3.sz. melléklet: Recenzió |
129 |
4.sz. melléklet: A beás nyelvet oktató intézmények körében végzett felmérés kérdései |
133 |
5. sz. melléklet: Az NKFP 5/126/2001-es számú projekt keretében felvett kérdőív |
142 |
6.sz. melléklet: Fotók Mánfáról |
171 |