Az alkalmazott nyelvészet helye, súlya országonként és korszakonként változik. Sokan pusztán az elmélet gyakorlati célú alkalmazását látják benne, míg mások önálló tudományágnak tekintik. Ez az ellentmondásos megítélés rányomja a bélyegét a magyar mint idegen nyelv diszciplináris helyének meghatározására is. A kötet több szempontból elemzi a magyar mint idegen nyelv tanításának kérdéskörét.
A tanulmánygyűjtemény bemutatja a magyar mint idegen nyelv tanításának múltját. Megismertet régi nyelvtanainkkal. Tárgyalja a magyar mint idegen nyelv és a hungarológia intézményrendszerét. Kitér a magyar mint idegen nyelv tanításának módszertani alapkérdéseire. Az 1990-es évektől napjainkig tárgyalja a magyar mint idegen nyelv tanításában bekövetkezett didaktikai változásokat. Összefoglalja azokat az alapismereteket, amelyeket a magyar mint idegen nyelv tanárának tudnia kell a magyar kultúra tanításáról. A nyelvtanárnak meg kell tanulnia különbséget tenni a belső és a külső értékek között annak érdekében, hogy a nyelvtanuló érdeklődésének, kulturális gyökereinek figyelembe vételével képes legyen jól kiválasztani és hatékonyan közvetíteni a magyar kultúrával kapcsolatos ismereteket
A kötetet ajánljuk a hungarológia iránt érdeklődőknek, a magyar mint idegen nyelv tanárainak és tanulóinak.