A könyv mindenekelőtt a magyar szakos egyetemi és főiskolai oktatás szolgálatában áll, s mint ilyen, igyekszik megismertetni a tanulmányaikat kezdő hallgatókat a filológia alapfogalmaival, módszereivel, hogy megfelelő alapot adjon későbbi tanulmányaikhoz. Témáit és példaanyagát elsösorban a régi magyarországi irodalomból veszi, amely sajátosságainál fogva különösen alkalmas a szövegközpontú módszerek elsajátítására.
Ugyanakkor a történeti elvű oktatás is lehetövé és szükségessé teszi a filológiának az irodalmunk első korszakainak tárgyalását közvetlenül megelöző vagy azzal párhuzamos elsajátítását.
A tárgy interdiszciplináris jellege azonnal szembeötlő: a régi irodalom tanulmányozójának otthonosan kell mozognia több területen is (pl. paleográfia, könyv- és nyomdászattörténet, textológia, ideológiatörténet, bibliaismeret, az egyházak története, az antik kultúra, történeti földrajz, nyelvtörténet, bibliográfia - mindez a számítógépes technológia segítségével).
A filológia egyetemi oktatása mindezt figyelembe véve alapvetően három témakörre épül:
1) kézikönyv ismeret, 2) textológia és szövegkiadás, 3) a tudományos munkák szerkesztése, a jegyzetelési, címleírási technika.
Mindez egybevág a magyar szak képesítési követelményeit tartalmazó hatályos rendelettel, mely a teljes képzési idő alapképzési szakaszában előírja a "filológiai alapismeretek: bibliográfiai, könyvészeti alapismeretek, hagyományos és modem textológia" témaköreinek oktatását és elsajátítását
(Magyar Közlöny, 2001/80. sz., 5889. p.).
A könyv a benne foglalt tananyag rétegeltsége folytán jól hasznosítható a többlépcsős (BA, MA, PhD) oktatásban is.[...]