|
Dr Józsa László legújabb könyve "Szex a középkori Magyarországon" olyan keveset kutatott témákat tárgyal, mint a szüzesség kérdése, az erotikus irodalom kezdetei, a szexuális erkölcsök és aberrációk a középkori Magyar Királyságban, hogy csak pár fejezetcímet említsünk. Részlet a könyvből: "E szentséges szűz a diszciplínának gyönyörűségét megtanulá még kisded gyermek korában". (Írta Ráskay Lea Szent Margitról) Lehet, hogy sem Margitban, sem a többi apácában nem tudatosult, hogy miközben a testiséget kívá...nják magukban elnyomni a diszciplínával, ennek éppen az ellenkezőjét érik el. A korbácsolással szexuális kéjérzetet váltottak ki magukban és egymásban, megtanulták a "diszciplína gyönyörűségét". Azt sem tartom véletlennek, hogy Margit csak három nővértől fogadta el a diszciplínát. Erzsébettől, akivel együtt aludt, Benediktától, "de kiváltképp való titkosa" Sabina nővér, akivel együtt mentek be egy házba, ahol Margit a ruháját is levetette, hogy "keménységesebben" verhessék. Margit legendáját később, eltérő személyiségű, más apáca (t. í. Ráskay Lea) jegyezte le. A 16. században élt, spanyol Szent Teréz viszont önvallomásában számol be extatikus állapotáról: "Ebben az állapotban a lélek nem tudhatja mit csinál, beszél—e, hallgat—e, nevet—e, sir—e, ez egy kéjes téboly, egy mennyei őrület". Világért sem állítom, hogy mindezt tudatosan tették, érezték Margit, Teréz és még sok ezernyi ifjú apáca, azt viszont igen, hogy a diszciplína, az extázis, mégis csak juttatott szexuális kéjérzést a nemiségüket, vágyaikat elfojtani akaróknak. A szadizmus és mazohizmus nemcsak durva, brutális kegyetlenkedésekben, sőt többnyire nem ilyenekben jelentkezik. Az is tény, hogy a két magatartási forma gyakran társul egymással. Önkéntelenül is szado—mazohizmust hoztak létre, tanítottak meg lakóikkal a középkori kolostorok.” |