Bővebb leírás
A lélektan és a nyelvészet határterületein kialakult és önállóvá fejlődött tudomány, a pszicholingvisztika azokkal a kérdésekkel foglalkozik, amelyek a nyelv használatával kapcsolatosak. A jelen kötet - amelyet a szerző a hat évvel ezelőtt megjelent munkájához képest jelentősen kibővített és átdolgozott - bemutatja azt, hogy miként vagyunk képesek a gondolatainkat beszédben kifejezni, vagy hogy hogyan értjük meg a mások szavait, mondatait, hosszabb közléseit. A nyelv használatához szükséges a megfelelő szókincs, a szavak és nyelvi szabályok tárolásának szerkezete, az előhívás módozatai, azaz a mentális lexikon, amelyről külön fejezet szól. Tárgyalja az anyanyelv elsajátításának menetét, az elméleti kérdésektől a magyar gyermek beszédének és beszédmegértésének fejlődéséig, gazdag példaanyaggal illusztrálva az egyes szakaszokat. A nyelvhasználat nem épen működő mechanizmusainak, azaz a nyelvi és beszédzavaroknak (ilyen például a gyermek késői beszédindulása vagy az afázia) a vizsgálata segít az ép folyamatok jobb megismerésében, valamint a zavarok okainak kiderítésében, a terápia, a fejlesztés megtervezésében. Az olvasás az írott anyanyelv használata, amely az olvasástanulással és az olvasástanulási nehézségek tárgyalásával együtt ugyancsak része a pszicholingvisztikának. Mindezen folyamatokat az agy vezérli, amelynek működéséről, sajátosságairól a tudomány legújabb eredményeinek fényében kapunk értő leírást. Az elméleteket és a kísérletek eredményeit gyakorlati vonatkozások egészítik ki valamennyi fejezetben. A hazai és a nemzetközi szakirodalom áttekintése mellett a szerző saját kutatási eredményei is helyet kaptak a kötetben. Ajánljuk a könyvet a felsőoktatás számára, tanároknak és diákoknak, szakembereknek, valamint a gyakorlatban dolgozóknak és a téma iránt érdeklődőknek egyaránt.