lőszó |
7 |
|
Bevezetés |
9 |
|
1. A nyelv fogalmának komplex megközelítése |
13 |
|
2. Az első nyelv elsajátítása |
15 |
2.1 Tanulás versus elsajátítás? Fogalommagyarázat |
15 |
2.2. Anyanyelv és első nyelv |
17 |
2.3. Nyelvelsajátítási elméletek |
18 |
2.4. Agyi struktúrák |
20 |
2.5. A kritikus (szenzitív) periódusról |
26 |
2.6. Az első nyelv elsajátításának előfeltételei |
27 |
2.7. Az első nyelv területei és elsajátításuk elvei |
29 |
2.8. Az anya és a környezet szerepe az anyanyelv-elsajátítás folyamatában |
30 |
2.9. Az anyanyelv elsajátításának szakaszai |
33 |
2.9.1. Óvodáskor előtt |
33 |
2.9.2. Az óvodás korú gyermek kognitív és nyelvi fejlődése |
38 |
|
3. A második nyelv elsajátítása |
43 |
3.1. A kétnyelvűség fogalmáról |
43 |
3.2. A „kétnyelvű agy” működése |
44 |
3.3. Két nyelv egy mentális lexikonban? |
45 |
3.4. Elméletek a második nyelv elsajátításáról |
49 |
3.5. A második nyelv elsajátításának „optimális” időpontjáról |
51 |
3.6. A nyelvelsajátítás feltételeiről |
55 |
3.7. Kétnyelvűség: Előnyök – hátrányok? |
56 |
3.8. A másodnyelv-elsajátítás tipizálása az elsajátító kora alapján |
58 |
3.9. Különböző utakon a kétnyelvűséghez |
59 |
3.9.1. A szimultán nyelvelsajátításról |
61 |
3.9.1.1. Esettanulmány |
61 |
3.9.1.2. A gyermekek szókincse és nyelvtani fejlődésük |
63 |
3.9.1.3. A két nyelv kölcsönhatásban |
65 |
3.9.2. A szukcesszív nyelvelsajátítás |
68 |
3.9.2.1. Az irányítatlan szukcesszív nyelvelsajátításról általában |
68 |
3.9.2.1.1. Esettanulmányok |
72 |
3.9.2.1.2. A szukcesszív nyelvelsajátítás folyamata és jellemzői |
78 |
3.9.2.1.3. Programok a második nyelv fejlesztése céljából |
82 |
3.9.2.1.4. A második nyelv fejlesztése céljából készült koncepciók közös vonásai |
84 |
3.9.2.1.5. Ajánlások a második nyelv fejlesztésére |
85 |
3.9.2.2. Az irányított szukcesszív nyelvelsajátítás |
86 |
3.9.2.2.1. Fogalommagyarázat és célközönség |
86 |
3.9.2.2.2. A második nyelv elsajátításának alapelvei az óvodában |
87 |
3.9.2.2.3. Óvodai koncepciók a második nyelv elsajátításának céljából |
89 |
3.9.2.2.3.1. Az immerzióban részt vevő gyermekek második nyelvének fejlődése |
91 |
3.9.2.2.3.2. A kezdeményező modellekben részt vevő gyermekek második nyelvének fejlődése |
92 |
|
4. A kisebbségi nyelv és kultúra átörökítése |
a magyarországi német óvodákban |
95 |
4.1. A magyarországi nemzetiségi és etnikai óvodák irányelvei |
95 |
4.2. A magyarországi német nemzetiségi óvodákról |
96 |
4.3. Személyi feltételek |
98 |
4.4. A német nemzetiségi óvodák vizsgálata nyelvi programjuk alapján |
99 |
4.5. A gyermekek német nyelvi ismeretei |
100 |
4.6. Óvónők a német nyelv közvetítéséről és lehetőségeikről a szakmai fejlődésre |
101 |
4.7. A kisebbségi kultúra helye és szerepe a német nemzetiségi óvodákban |
105 |
4.8. A szülőktől kapott vizsgálati eredmények elemzése |
107 |
4.9. Az iskolai vizsgálati eredmények elemzése |
109 |
4.10. Az óvodák és az iskolák kapcsolattartása |
111 |
4.11. Esettanulmány |
113 |
4.12. Gyermekközpontú módszerek, valamint a német nyelv elsajátításának nehézségei az óvodában |
115 |
|
5. Összefoglalás |
119 |
5.1. Kitekintés és implikációk |
122 |
|
Irodalom |
125 |