A Palatinus kiadó filmes könyveinek újabb darabja a jeles filmtudós, Kovács András Bálint több évtizeden át írt munkája, amely az európai mûvészfilm összefoglaló monográfiája kíván lenni. A több mint 450 oldalas könyvrõl írja a kiadó: "Több mint negyven év telt el azóta, hogy a moder európai mûvészfilm megjelent az ötvenes évek végén. A modern film mára több, mint letûnt divat: filmtörténet. Azok számára, akiknek közvetlen élményük van róla, akik vele nõttek fel, úgy gondolnak a modern filmre, mint életük magától értetõdõ részére. Nincs szükségük sok magyarázatra természetét, formáit és jelentõségét illetõen. Azoknak a fiataloknak azonban, akik az után születtek, hogy a modernizmus megszûnt vezetõ mûvészfilmes paradigma lenni, Godard, Alntonioni, Fellini vagy Bergman neve úgy hangzik, mint Shakespeare-é, Balzacé vagy Prousté. "Tudom, hogy nagyok, de menjünk már moziba!" A modernizmus mára filmtörténet. És nemcsak azért, mert régen kezdõdött, hanem elsõsorban azért, mert a mai mûvészfilmek jelentõsen különböznek a hatvanas évekéitõl. És mivel ez a jelentõs és rendszeres különbség nem szûnt meg az elmúlt húsz-egynéhány évben, elmondhatjuk, nyitva az út az történeti vizsgálat elõtt: mi a modern európai mûvészfilm, melyek esztétikai és tematikus jellegzetességei?"
A történeti vizsgálat persze kissé elriaszthatja az olvasót e vaskos könyvtõl, de akiket a másfél-két órás mozi-élvezeten túl is érdekel a film, netán a filmmûvészet, azok sok hasznos információt, leírást, gondolat-ébresztõ elképzelést kaphatnak ezen elmélyült és széles körû elemzésbõl.