E könyv több mint húsz éves története során elég jelentős befolyást gyakorolt a hazai kommunikációs kutatásokra és oktatási próbálkozásokra, annak ellenére, hogy szinte "szamizdatként" jelent meg. Mindhárom kiadását a Tömegkommunikációs Kutatóintézet gondozta, előbb 1000, majd stencilezett formában néhány száz (a második kiadás volt ez), végül pedig 2000 példányban jelent meg, ez az utolsó kiadás viszont javarészt összecsomagoltan maradt az éppen akkor megszüntetett intézet raktárában. Mégis eljutott a szakemberekhez, voltaképpen mindenkihez, akit csak érdekelhetett, és így meglehetősen sok reflexió érkezett rá, sokan recenzálták, sokat idézik. Azóta is sokan keresik, hiszen már számos felsőoktatási intézetben oktatnak kommunikációelméletet, megnövekedett az érdeklődés a kommunikáció tudományos ismereteinek alkalmazása iránt, különösen a kommunikáció fejlesztése került a figyelem előterébe.
Ma tehát a könyv nem hozzáférhető, és ezért már évekkel ezelőtt felmerült az újabb kiadás szükségessége. A kommunikáció kutatásának és nemzetközi szakirodalmának fejlődése miatt azonban ennek a kiadásnak csak jelentős kibővítése átdolgozása után látszott értelme. Felmerült tankönyv illetve oktatási segédkönyv formájában a szöveg rövidített közzététele, ez is sok munkát, részleges átdolgozást tett volna szükségessé. Ahogy az idő haladt, úgy vált egyre világosabbá, hogy talán átmenetileg, egy két éves időszakra is érdemes újra kiadni a harmadik kiadást, mert addig is felhasználható az oktatáshoz, amíg el nem készül az új, részletes és korszerűbbé tett kiadás. Szükség lehet rá a segítő szakmák művelőinek is, mert szemléletet formál és bevezetést nyújt az alapvető forrásmunkákba és adatokba. Már korábban is kitűnt, hogy művelt laikusok is tudják használni a könyvet, noha tudományos munkának készült. Időközben azonban a kommunikációs ismeretek egy része nemcsak a szakemberek körében vált ismertté, hanem a köztudatba is bevonult, ebben talán része volt a szerző egy másik művének, az azóta sok kiadást megért, százezres példányszámban eladott Empátia című kötetének is.
Így született meg tehát a gondolat, hogy a könyv jelenjen meg újra. Különféle kommunikációs oktatásokhoz készülnek majd speciális tartalomjegyzékek, amelyek a tárgyra való felkészülést és a vizsgán szükséges tananyag megtalálását segítik, esetleg a vizsgakérdésekkel együtt, ezeket majd diákoknak szóló példányokba betétként teszik bele.
Bízom benne, hogy a jelen kiadás elősegíti a korszerű kommunikációs szemlélet és a kommunikációelméleti koncepciók és módszerek fejlődését.
Buda Béla dr.
TARTALOM
Előszó
Előszó a harmadik kiadáshoz
A második kiadás elé
Az első kiadás előszava
I. Problématörténeti áttekintés
1. A közvetlen emberi kommunikáció fogalomköre és jelenségei
2. A közvetlen emberi kommunikáció kutatásának és értelmezésének kezdetei a pszichológiában
3. A kommunikáció modern kutatásának kezdetei és irányzatai
II. A kommunikáció általános elméleti modellje és a társadalmi kommunikáció rendszerének alapvonalai
1. A kommunikáció általános elméleti modellje - a kétszemélyes szituáció szempontjából
2. A társadalmi kommunikáció rendszerének alapvonalai
III. A közvetlen emberi kommunikáció csatornái
A) A verbális csatorna
B) A nem verbális csatornák
C) A kulturális szignálok kommunikatív jelentősége
IV. A közvetlen emberi kommunikáció folyamatai és dinamikája
1. A kommunikációs dinamika alapelvei
2. A metakommunikáció jelensége és szerepe
3. A "technikai" metakommunikáció jelenségei
4. A metakommunikáció "morfogenetikus" dinamikája - kapcsolatalakulás metakommunikáción át
5. A másik ember "képe" a személyiségben, a kapcsolat "képe" és ennek metakommunikációs vonatkozásai
6. A szocializáció mint kommunikációs folyamat - a személyiségzavarok kommunikációs eredete
7. Kutatások a kommunikáció fejlődésének folyamatairól
V. "Stratégia" és "taktika" a közvetlen kommunikációban - a tudatosság problémája
VI. A közvetlen emberi kommunikáció megnyilvánulásai és szabályszerűségei a rádiós és televíziós kommunikációban
1. A "képletes", fantáziabeli kommunikáció jelensége
2. A kommunikátor képe a személyiségben - a "sztár" jelensége és pszichológiája
3. A kongruencia problémái a tömegkommunikációban
4. A tömegkommunikációs befolyásolás problémái
VII. A kommunikáció megnyilvánulásának és alkalmazásának más, társadalmilag fontos területei
1. A vezetés és a szervezeti szabályozás kommunikációs dinamikája
2. Az orvos-beteg kapcsolat és a pszichoterápiás kommunikáció sajátosságai
3. Kommunikáció a pedagógiai szituációban
VIII. A kommunikáció zavarai és kóros megnyilvánulásai
IX. A közvetlen emberi kommunikáció promotív képességének fokozási lehetőségei
1. A hivatásos kommunikátor fejlesztése
2. A segítő és nevelő szakmák művelőinek fejlesztése
X. A kommunikáció kutatásának fő területei
XI. A kommunikáció kutatásának módszertani problémái
Összefoglalás
Irodalomjegyzék