Ezt a kötetet egyszerre kíván szólni az érdeklődő nagyközönséghez, fogódzót adni a pedagógusok kezébe, de legfőbbképpen tankönyvként szeretné szolgálni a hazai felsőoktatást, elsősorban a pedagógusképzést és a könyvtárosok, információs szakemberek képzését.
Az első fejezetek bemutatják az információs műveltség fogalmának lehetséges értelmezéseit, modelljeit, a fogalom nemzetközi és magyarországi helyzetét. Külön fejezet foglalkozik a fontosabb összetevőkkel, az ezek fejlesztéséhez szükséges alapokkal. Összegyűjtve tanulmányozhatjuk az információs műveltség sztenderdjeit és különböző célcsoportok számára megfogalmazott követelményrendszereit. Külön fejezetek tárgyalják az információs műveltség pedagógiai és könyvtári vonatkozásait.
Varga Katalin, a könyv szerzője évek óta foglalkozik az információs műveltség alapjainak kutatásával, a komplex kompetenciaterület oktatási lehetőségeivel mind a közoktatás, mind a felsőoktatás, illetve a közgyűjtemények területén. A kötet az eddigi kutatások szintézisét kívánja megvalósítani, illetve újabb kutatásokkal kiegészítve egy összefoglaló monográfiában megalapozni a további kutatásokat.