Alain de Mijolla: A bennünk lévő mások
Korrajzok és kórrajzok fonódnak össze Alain de Mijolla könyvében. Nem véletlen, a francia szerző a Pszichoanalízistörténeti Társaság alapító elnöke, egyaránt otthonosan mozog az európai művelődéstörténetben és a pszichoanalitikus gondolkodás útvesztőiben. Az olvasónak érdemes már az elején eldöntenie: elfogadja-e ezt a szabadon szárnyaló gondolkodásmódot e labirintusban ezzel juthat messzire, messzire messzire ellenkező esetben ugyanis idegenkedő borzongással fogja e könyv lapjait forgatni.
A szerző a klasszikus pszichoanalízis talajáról indulva, elsősorban Freudot tekintve kiindulópontnak, alakította ki egyéni megközelítésmódját. Az új hangsúlyt kapott gondolatokat - melyek saját analízise illetve analitikus praxisa során kristályosodtak ki - a könyv első, "A bennünk lévő mások" címet viselő fejezete fejti ki. A személyiség kialakulása során mondja a szerző - eredetileg másokhoz kötött reprezentációkat építünk magunkba, egyediségünket e különböző és sokszor ellentétes tudattalan identifikációs töredékek közt létesült kapcsolatok alakítják. Mihelyt a személyiség törékeny harmóniája megbillen az élettörténet egy-egy buktatóján, a tudattalanba beépített "kísértetek", akik közül legjelentősebbek természetesen a gyermekkor kulcsfigurái, jelenlétüket hangsúlyosabban éreztetik, szinte kisajátítják az egyént, aki tudtán kívül ezen identifikációs mintáknak a "történetét" kezdi el játszani.
A "Fantazmák genealógiája" című (harmadik) fejezetben a alaposabban körbejárhatjuk az identifikációs fantazmák születésének körülményeit. A családi együttesekben kialakuló közös identifikációs fantazma-anyag képzi Mijolla szerint a speciális "családi vonásokat". Érthető, hogy a felnövekvő gyermek a "Nahát, tiszta apja...!" ráismerésekkel találkozva e személyeket beépíti saját énjébe, Mijolla plasztikus megfogalmazásában: "Valahányszor a családnál előkerül a bölcső, körülveszik azt - elsősorban pszichikailag - régi tündérek: mosolyognak, grimaszolnak, a fantazmatikus bűbáj genealógiai láncát örökítve át."
Az olvasó szemei előtt holmi fantazmatikus bűbáj folytán Szondi Lipót dereng fel, s vele együtt a kérdés, hogyan lehetséges, hogy az oly tájékozott Mijolla egyetlen szóval sem említi elmélete hasonlóságát a Szondi-féle családi tudattalannal. Úgy tűnik, a kérdés Mijolla tudatába nem tört be, így körüljáratlan marad.
Mijolla nem a levegőbe beszél érzékletes példákon keresztül mutatja be, mi alapozza meg e "mások" beépülését a személyiségbe, s hogyan látogatják és irányítják az ént. A második fejezet Arthur Rimbaud életrajzával és levelezéseivel igyekszik alátámasztani Mijolla azon nézetét, hogy a költő (majd a költészetnek hátat fordító) Rimbaud életét alapvetően meghatározta apja, Rimbaud kapitány árnyéka. Tény, hogy a katona apa igen korán kilépett a család életéből, s hogy az igen erős egyéniségű anya szigorú tiltással szabott gátat a rá való emlékezésnek. Mijolla azonban nem marad az apa-mítosz keletkezésének elméleti taglalásánál, életrajzi adatokkal "bizonyítja", hogy Rimbaud valójában tudattalanul megismételte apja törekvéseit, élettörténéseit, utazásait.
Érdekes gondolatjáték érdekes egybeesésekkel talán mégis kissé meredeknek tűnik egész értelmezési rendszert fölépíteni olyan gondolatokra, mint például amikor az apja novemberi halálára áprilisban reflektáló Rimbaud-val kapcsolatban Mijolla felteszi a kérdést: "Tulajdoníthatjuk-e azonban csupán a véletlennek, hogy egy hónappal e levél után, 1879 májusában Rimbaud tífuszban megbetegszik és hazatérésre kényszerül?"
A negyedik fejezetben Mijolla sajátos próbának veti alá elméletét. Nyíltan elismerve, hogy analitikusként képtelen leszámolni az örök apafigurával, Freuddal, annak kinyomozására vállalkozik, sikerült-e Freudnak magának leszámolnia saját apjával. Válasza nem meglepő, Freudnak egyetlen (!) álmát (Goethe és a paralitikus) elemezve jut a következtetésig: Freud életét és munkásságát egy kettős egyrészt szexuálisan túl aktív, s így az elfojtott szexuális reprezentációk alapjául szolgáló, másrészt egy halhatatlan és deszexualizált, goetheivé magasztosuló apakép határozza meg. A gondolatkísérlet azonban sajnos ezúttal is egyfajta (ál)nyomozás formáját ölti, Mijolla mint holmi nyulakat a cilinderből, úgy húz elő bizonyítékképpen zseniális de esetlegesnek tűnő asszociációkat. a freudi életműben ható mások között így megjelenik Tisza Kálmán és Könyves Kálmán is.
Az Anyákkal való azonosulás példája a következő fejezetben Beethoven, aki anyai fantazmáktól vezetve magának perli elhunyt testvére gyermekét, s a féltékeny anya szerepében viaskodik fogadott fia szeretetéért annak valós anyja ellenében. A történelmi példák után üdítően reálisnak tűnnek a Mijolla saját praxisából merített esettörténetek. A fejezet ismét visszakanyarodik Freud családtörténetéhez ezúttal Freud anyjához való viszonyára visszavezetve a freudi elméletnek a neurózis kialakulásában az anya felelősségét hangsúlyozó részét.
Az utolsó fejezetben Mijolla mintha retirálna, a gyermeki amnézia miatt felfejthetetlen korai fejlődésről beszél, arról, hogy nem várhatunk a történelmi igazság szempontjából pontos adatokat, s arról, hogy azonosulás ide vagy oda a példák szereplői nyilván nem ismételik teljesen identifikációs mintáik életét. Az olvasó megkönnyebbülten sóhajt fel: "Ja, számodra is csak játék volt ez az egész?" kérdezi gondolatban a szerzőtől, s reméli, hogy a válasz valami ilyesmi lehet: "Igen, metaforák, illusztrációk, munkahipotézisek, vagyis egy nyelv mellyel könnyebb megfogni a megfoghatatlant."
Kiss Kinga
2001. július