Film, színház, muzsika, média
Bolti ár: 3780,- Ft
Online ár: 3327,- Ft
Kedvezmény: 12%
|
Színház és dekonstrukció. A Paul de Man-i retorikaelmélet színházelméleti kihívásai
Megjelenés éve: 2014
Oldalszám: 260
Kötés: fűzött
ISBN: 9789633151624
1. kiadás
|
|
Tartalom a leírásban
|
Bővebb leírás
Tartalomjegyzék:
Bevezetés: A színházelmélet „ellenszegülése” 0.1. A dekonstrukció mint színházelméleti módszer vs. a „színház” mint dekonstrukciós metafora 0.2. Színházi esztétika vs. dekonstruktív retorika 0.3. A (színház)olvasás tropológiai, performatív és materiális modellje
I. A tropológiai modell: a posztmodern színházelméletek ideológiái I.1. Önreflexió vs. dekonstrukció I.2. A „reprezentáció börtönébe” zárt posztmodern színházelmélet (Kékesi Kun Árpád: Tükörképek lázadása. A dráma és színház retorikája az ezredvégen) I.3. Az önreflexiós színházolvasat dekonstrukciója I.3.1. A „várakozásban lévő” színház elmélete (Derrida: A kegyetlenség színháza és a reprezentáció bezáródása) I.3.2. A „nyelvi megelőzöttség tudatának” paradoxona (de Man: A trópusok retorikája) I.3.3. Posztmodern irónia vs. „permanens parabázis” (de Man: Az irónia fogalma) I.4. Színház a boncasztalon: Gaál Erzsébet Danton-rendezése
II. A performatív modell : a performanszelméletek ideológiái II.1. Performansz vs. performativitás II.2. Dekonstruktív performativitás II.2.1. A beszédaktusok „sikertelen” rendszerezése (Austin: Tetten ért szavak) II.2.2. A „strukturális parazitizmus” általános elmélete (Derrida: Aláírás, esemény, kontextus) II.2.3. A „fikció” szükségszerű és lehetetlen pillanata (de Man: Mentegetőzések) II.3. A performativitás „esztétikájának” paradoxona (Erika Fischer-Liche: A performativitás esztétikája) II.4. A Jelenlét elvétése Erdély Miklós Verziójában
III. A materiális modell: az „élő marionettek” allegorikus színháza III.1. Schiller esztétikai formalizálása vs. de Man grammatikai formalizálása III.2. A (színházi) formalizmus kudarca (Kleist: A marionettszínházról, de Man: Esztétikai formalizálás: Kleist Über das Marionettentheatherje) III.2.1. Az interpretátorok komoly vagy komolytalan, referenciális vagy poétikai olvasatai III.2.2. De Man retorikus olvasata III.3. A marionettszínházról színházi kihívásai III.4. Az élő babák színháza: Zsótér Sándor Pentheszileája és Jeles András „szenvelgő” marionettjei
Kitekintés: A kortárs tánc (anti)esztétikája
Bibliográfia
Hozzászólások
Betöltés... |
|
|
|