Belépés

 | Kosár

loading

Film, színház, muzsika, média 


Kép, mozgókép, megértés. Egy fenomenológiai filmelemzés elmélete
Bolti ár: 2490,- Ft
Online ár: 2117,- Ft
Kedvezmény: 15%

Kép, mozgókép, megértés. Egy fenomenológiai filmelemzés elmélete

Megjelenés éve: 2017
Oldalszám: 202
Kötés: fűzött
ISBN: 9789634143253
1. kiadás

darab   Kosárba

Vissza


Vissza a filmekhez! - ebben a rövid, jelmondatszerű felszólításban ragadható meg Gyenge Zsolt könyvének fő célkitűzése. Méghozzá vissza a filmek (vizuális) tapasztalatához. "A sok szimbólumot, kódot, narratív struktúrát, ideológiát és műfajt azonosító és tárgyaló elemzés erdejében ugyanis - írja a szerző a Bevezetésben - mintha elfelejtkeztünk volna a vizualitásról." Mindehhez a fenomenológiai filmelemzés elméletén keresztül vezet az út, vagyis egy olyan elmélet útján, amely a dolgok naiv, természetes, reflektálatlan percepciójához igyekszik visszatérni. Márpedig a filmben, a filmnézés során elsődlegesen a világ számunkra való "dolgai", vagyis a mindennapi élettapasztalatok segítségével tájékozódunk. Egy ilyen módszer a reflektív tudományosság ellen érvel - a fenomenológia elmélete azonban nem tartozik az egyszerű olvasmányok közé. Nincs ebben ellentmondás? Nos, ha van, az feltétlenül termékenynek mondható, amelyet e könyv első, elméleti fejezetei bizonyítanak. A látszólagos ellentmondás másik feloldása pedig a további, elemző fejezetekben rejlik, amelyekben a szerző fenomenológiai megközelítését, elemzésmódját konkrét filmekre, életművekre és a film különböző megnyilvánulási formáira alkalmazza, nevezetesen Abbas Kiarostamira, Roy Anderssonra és a videóművészetre. A könyvben kidolgozott fenomenológiai filmelemzés elmélete ezen a módon is eljut a "dolgokhoz" - az olvasó pedig egy igen meggyőző elemzői attitűd megismerésétől az elemzett "dolgok" jobb megismeréséhez. Azaz: vissza a filmekhez. Gelencsér Gábor, docens, ELTE

leiras  
  
PatroNet CMS